my adsense

Sila MaSuKkAN iKLaN Disini !! PeRCuMa !!!!

Iklan percuma selama 5 jam disini! Tidak perlu daftar, ada ruang iklan yang kosong, korang sebat aje lah! Saiz Iklan: 100 x 100. Klik gambar 'Advertise Here' untuk upload iklan anda. Kalau ada banyak blog, sila letak satu je, kasi peluang kat orang lain nak letak..haha

Tuesday, December 28, 2010

Tok Guru Nik Aziz Yang Dikasihi.

salam..mula3 bicara nih..aku nak mintak maaf n aku dah maafkan segala apa yg berlaku..kat sini aku nak kongsi perasaan excited aku ketika bercuti + hantar abang aku kat kelantan..

mula3 memang aku excited gile nak gi kelantan memandangkan kat sana negeri yg dibangga2kan oleh org kelantan iaitu negeri kononnya "serambi Mekah"..perjalanan aku nih memang best..tapi insyaalah nanti aku citer kat korang kat post or entry yg lain..kat sini aku nak luahkan sedikit kekecewaan aku kat korang..ini pengalaman yg tersangat2 hebat..

ceritanya mcm nih.. 26.december 2010..sebelum masuk maghrib..aku ngan family semua trip ke terengganu utk ziarah rumah saudara..so lepas balik tuh..aku teringin sgt nak tengok sendiri apa itu Tuan Guru Nik Aziz yang sebelumnya sangat aku respect n aku akan backup apa saja kalau org kata yg tok guru itu n ini sebb aku rasa dia seorang yg alim n disegani..malah dia nih digembar gembur seorang yg baik,menghormati orang lain,dan mesra rakyat..so dengan rasa excited,abang aku pon bawak ke rumahnya kerana kat rumah die pon kan ada masjid tok guru..so bila sampai depan rumah dia..ada 3 orang sami entah ape urusan diorg..malas nak ambik tahu....kami tgk dari jauh jer dalam keta...n then ada seorang hamba allah nih datang n ckp..kalau nak jumpa tok guru..datang esok jer..jumpa time solat kat masjid....dengan rasa teringin sangat nak bersalam n tgk muka tok guru yang kami sanjung sebelum ini...so kami pon bergerak la dari pulau melaka tuh..balik ke kota bharu..jauh gak..takpe..esok datang lagi...tok guru punya pasal...

keesokkan harinya..tiba time magrib..kami berempat.. aku,abah,bang hapis,n adik..dah sampai terpacak kat depan masjid tok guru..pastu yg kelakarnya..excited punya pasal..semua pakat pakai baju hijau..hahaha..then kami bersolat berjemaah n aku nih mcm ne boleh dok belakang tok guru..n mcm2 perception kami bt..hebat,alim,muka bercahaya..suara ketika menjadi imam sangat merdu..macam3 lagi la sampai tak khusyuk solat magrib aku..hahah..then dah abis solat..aku kan musafir..so aku + abah..kami solat isyak terus (jamaq qasar)..then dah abis tuh org semua dah selesai wirid pe semua..then tgk tok guru gi baca quran...oh..alim betol beliau....sampai disitu......

jemaah lain pon ada yg baca quran..n ada yang pulang sementara tunggu isya'.kami berempat semua teruja nak jumpa tok guru yang kami hormati sebelum ini..abah memulakan bicara "jom kita pi salam ngan tok guru.teringin nak rasa tngan org beriman nih..dia dok baca quran..takyah ckp banyak..cuma gi bagi salam,hulur tangan..pastu kita balik la..kita nak tunggu isya apa lagi sebb kita dah jamaq,so jom pi salam ngan tok guru..pastu kita balik la..",kata abah..
n abah pon suruh la antara kami pi tegur n mula salam..semua pakat tolak n last3 abah sendiri yg pergi depan kat tok guru sebb atas dasar hormat...setelah abah bagi salam.."ASSALAMUALAIKUM"...kali pertama..mungkin dia tak dengar,...sekali lagi abah lfazkan.."assalamualaikum"..........DAN.....

NAK TAU APE YG TUAN GURU NIK AZIZ NIK MAT JAWAB????


....

....


TANPA MENJAWAB SALAM YANG DIBERIKAN...TOK GURU NIK AZIZ YANG KITA HORMATI SEBELUM INI BERKATA " DIAM..DENGAR QURAN NIH..MAI KITA BACA QURAN"..dengan nada yang kasar tanpa senyuman....(dah di convert dari loghat kelantan kepada loghat baku)..


dan dia meneruskan bacaan ayat alquran tanpa menghiraukan abah..abah mcm terkeduu..diam dan duduk..dan aku pada masa tuh follow abah..kami duduk...

aku ingatkan dia nak habiskan 1 muka surat n tanya baik3..tapi kami tunggu hampir 30minit..dia menunjukkan muka yang agak brutal tanpa senyum????????padahal aku n abah bukan nak gi mengemis kat dia..kami cuma nak respect dia, nak salam dengan tangan suci dia..n kami nak balik..tapi kami sangat terkejut dengan apa yg kami dpat...inikah tok guru yang kita semua dengar baik akhlaknya...30 minit berlalu..abah dengan kecewa bangun n kami balik dengan perasaan hampa..

persoalannya??

apakah orang yg kami kenal dalam televisyen dengan orang yang kami jumpa depan mata..sangat berbeza..nik aziz....???

apakah membaca alquran tidak boleh menjawab salam??setahu aku yg cetek ilmu n tak sehebat pakcik yg bernama nik aziz nih..menjawab salam adalah wajib..n membaca alquran adalah sunat??tetapi???

apakah begitu cara pemimpin yang alim..melayan tetamu seperti binatang??cuma menjuih mulut??

oleh itu..sejak kali itu..aku segala respect n hormat aku kat pakcik nik aziz hilang n lenyap...orang yg sebelum ini aku hormat..tapi akhlak bila didepan sangat berbeza...mungkin tuhan nak tunjuk kat aku..jangan terlalu taksub n memuji orang yg kita tidak kenal...aku tak marah kalau dia bt mcm tuh kat aku..tapi dia bt kat abah..orang yg aku paling hormat...dia layan mcm pengemis..cis...sampai hati ko bt mcm tuh ek Pakcik nik aziz..pigidah..akhlak mcm nih..kat wakaf che yeh bersepah..

mulai saat ini..aku takkan respect pakcik bernama nik aziz..n aku dah maafkan mu pakcik nik aziz..tapi..kita akan berjumpa lagi..di akhirat.....mesti mu akan ingat aku kan Pakcik nik aziz..pemuda yang pergi jumpa mu kat masjid tok guru pada 27 december 2010 selepas waktu maghrib..n mu layan mcm pengemis..kami tak mintak apa3..kami cuma bagi salam + nak bersalam dengan mu..tapi mu dah rosakkan kepercayaan kat mu..

dan tak hairanlah..mu sebelum nih org kata macam3..kalau macam nih la ketua parti PAS..demi Allah..Pas tak layak menjadi pemimpin..baru menteri besar..dah belagak..pengalaman aku dlu..makan seMeja time kenduri dengan Tuanku Syed Sirajuddin, Raja Perlis..tuanku sendiri yg menjemput aku..memang berjiwa rakyat..tapi mu pakcik Nik..mcm hampeh saja..

sesungguhnya..aku tak menabur fitnah..demi ALLAH aku bercakap benar..ini adalah pengalaman aku...so lepas nih..jangan terlalu taksub..n nasihat aku...jangan terlalu memuji seseorang jika kita tak kenal orang tuh...nanti jadi mcm aku..



apepon..aku dah maafkan mu PAKCIK NIK AZIZ...tapi luka dihati....makan masa nak sembuh....semoga mu BACA artikel aku nih....
maaf aku menggunakan bahasa yang kasar..sebb panas dihati orang muda nih..lebih bahang...

2 comments:

Anonymous said...

aku sangat sangat sangat bersetuju dgn post cikmie....ini adalah kisah benar dan tidak ada langsung penipuan atau penambahan drp cikmie sbb aku adalah saksi yang melihat dgn mata kepala sendiri kisah tokcik nik aziz ini...
mmg cilakak la org tua itu,,baru mteri besar dah bongkak!!!wlaupon aku blajaq kat klantan,,tapi lepas ni aku xkan sesekali ada rasa respect kat tokcik tuh sbb dia dah buat biadap dekat idola aku(abah aku..sehebat mana org pon xberani buat biadap depan abah,,inikan pula tokcik tuh...tinggi mana sangat ilmu dia sampai xhormat lgsg org lain???org klau xpandai hormat org laen jgn harap la nak leh maju.....
lastly,,aku doakan dia berubah n xbongkak,,serta xbercakap BOHONG utk tarik pengikut....

*luahan perasaan org yg pernah jumpa tokcik nik aziz

Anonymous said...

Aku juga berada di tempat kejadian.. Bersama abah dan 2 orang adik aku.. Seorang lagi Pak Cik dari Pasir Mas turut berada di situ.. Dia yang tolong ambik al-Qur'an kat "Tok Guru".. Pak Cik tu datang mengharungi hujan (naik motor)semata-mata nak jumpa "Tok Guru"..